niedziela, 4 maja 2014

Propozycja metod pracy z trudnym zachowaniem dziecka


Sześć etapów skutecznego wydawania polecenia
  1. podejdź do dziecka
  2. zdobądź jego uwagę 
  3. sformułuj jednoznaczne dwu - trzy wyrazowe polecenie
  4. poproś dziecko by powtórzyło polecenie
  5. powtórz polecenie raz, a następnie poproś by dziecko je powtórzyło
  6. dopilnuj wykonania polecenia ( nie odchodź od dziecka, dopóki nie dokończy zadania)

Przypomnienie zasady to powtórzenie dziecku naszych oczekiwań zanim pojawi się niepożądane zachowanie wraz z konsekwencjami jej nieprzestrzegania

Wyliczanie
  1. powiedz dziecku co zrobisz gdy pojawi się niewłaściwe zachowanie
  2. gdy pojawi się trudne zachowanie podnieś palec i powiedz raz
  3. jeśli dziecko nie reaguje

    podnieś palec i powiedz dwa,  jeśli dziecko nie reaguje podnieś  palec i powiedz trzy  - przerwa zastosuj koniec gry - miejsce dla dziecka np. materac, krzesło w nudnym miejscu, odsunięcie od zabawy – jasno określony czas siedzenia w nudnym miejscu np. 7 min.(tyle ile dziecko ma lat)

Akceptacja, wybranie kilku zasad, których chcemy twardo przestrzegać, pozwala na większą akceptację zachowań dziecka. To bardzo ważne, by dziecko miało pewną swobodę w eksperymentowaniu swoim zachowaniem oraz prawo do popełniania niewielkich błędów.
Przykłady, jak urealnić wymagania i zwiększyć akceptację:
  • jeśli biurko do nauki jest posprzątane, to mogę zaakceptować duży bałagan w pokoju
  • jeśli nie pościelił łóżka, to mogę to zaakceptować, gdy zamknie pokój i tego nie widzę
Drobne zachowania niepożądane, na które mogę nie zwracać uwagi:
  • brudne skarpetki przy łóżku
  • brak kapci  na nagach
  • jedzenie na stojąco
  • mówienie do siebie
  • zapominanie o schowaniu produktów do lodówki




Pochwały wzmacniają pożądane zachowania, utrwalają zachowania, które pojawiają się sporadycznie, informują co jest akceptowanym i pożądanym zachowaniem  Motywują dziecko do wykonywania obowiązków, budują pozytywną samoocenę, utrwalają zachowania, informują co jest dobrym, akceptowanym i pożądanym przez dorosłych zachowaniem. W przypadku dzieci pożądane zachowania doskonale wzmacniają pochwały społeczne: uśmiech, przytulenie, pocałunki, okazanie uwagi. Są miłe i łatwe do dawania
  • opis zachowania - /zrobiłeś, zmywałeś/, 
  • nazwa cechy /jesteś, to się nazywa/ 
  • pozytywna emocja /zaimponowałeś mi, ciesze się, możesz być z siebie dumny/ 
Te wzmocnienia wymagają częstego zastosowania

Zasada przerwy w grze/odesłanie oznacza odsunięcie dziecka od nagród, przyjemności, naszej uwagi interesujących dla niego aktywności.
Zasada:
  • Mniej niż 10 słów, 
  • odesłanie na tyle minut ile ma dziecko lat, 
  • odesłanie w czasie krótszym niż 10 sekund.
 np. karna ławka

 Zasada babci pozwala wykorzystać czynność, którą dana osoba lubi dla wzmocnienia czynności, która jest dla tej osoby znacznie mniej przyjemna. np. 
spełniam tylko te prośby, które zaczynają się od „poproszę”
                   jak odrobisz lekcje, to pójdziesz do kolegi
przytulam tylko te dzieci, które mają kapcie na nogach
bajkę oglądają te dzieci, które sprzątnęły zabawki

Ta zasada może być stosowana w przypadku wszystkich czynności, którym dzieci są niechętne. Zapobiega występowaniu trudnego zachowania. Dziecko wybiera pomiędzy przyjemnością i jej brakiem


 Konsekwencje

Zasada - Konsekwencja  
ignorowanie zachowań dziecka
upewniając się, że niepożądane zachowanie dziecka nie przynosi mu innej nagrody niż uwaga rodzica. 
 Dziecko, które próbuje zwrócić uwagę rodzica jest ignorowane według zasad.

Przykłady:
Zasada – kto przerywa rozmowę innych nie zostaje wysłuchany 
sposób ignorowania  - dorośli nie przerywają rozmowy jeśli ktoś  łamie zasady, nie widzę go. W trakcie ignorowania konieczne jest milczenie, brak kontaktu wzrokowego,brak reakcji na zachowanie dziecka, twarz bez uśmiechu
Przewinienie -  dziecko niszczy koledze zabawkę    
przykład zadośćuczynienia – na drugi dzień przynosi z domu w zamian swoją – podobną
Zasada - piorę tylko te rzeczy, które są w koszu na brudną bieliznę
Konsekwencja - rzeczy niezaniesione do kosza nie są prane
Zasada - myjesz zęby rano i wieczorem
Konsekwencja - gdy nie umyjesz zębów, nie dostaniesz słodyczy tego lub następnego dnia

Konsekwencje cykające wiążą się z przywilejami ilościowymi czyli możemy dzięki nim skracać czas  lub zmniejszyć "ilość" danego przywileju.

Przykłady:
Przywilej: czas ekranowy - 90 min dziennie
Zasada: do lekcji siadamy o godz. 16.00 
konsekwencja cykająca: każda minuta spóźnienia kosztuje minutę czasu ekranowego
Przywilej: możliwość spotkań z kolegami do godz. 20.00
Zasada: wracamy do domu o godz. 20.00
konsekwencja cykająca: gdy będziesz wychodził następnym razem, wrócisz o tyle wcześniej , o ile się spóźniłeś

Konsekwencja nadrzędna nie wymaga współpracy dziecka

Przykłady:
  • wyjęcie drzwi od pokoju
  • odebranie komputera
  • zawieszenie kieszonkowego
  • odebranie telefonu
  • wyłączenie kablówki