W obecnych czasach wszystko jest
dostępne prawie na wyciągnięcie ręki. Dzieciom
trudno zrozumieć, że czasami na otrzymanie upragnionej nagrody trzeba
zaczekać, zapracować albo postarać się.
Jak pokazują badania umiejętność zaczekania przez dziecko na obiecaną nagrodę, we wczesnym dzieciństwie może gwarantować sukces edukacyjny i zawodowy. Dlatego też warto uczyć dzieci cierpliwości.
Już w latach 60 dowiódł tego profesor z Uniwersytetu Stanfordzkiego. Przeprowadził doświadczenie, które nazwał „testem pianki”. W badaniach wzięło udział 653 dzieci. Badacz dawał dzieciom jeden cukierek piankowy i przedstawiał propozycję: dziecko mogło zjeść cukierek od razu, mogło też poczekać i dostać dodatkowy cukierek. Te z dzieci, które decydowały się zaczekać badacz zostawiał samotnie w pokoju ze słodkością. Okazało się, że około 30% badanych dzieci miało na tyle silną wolę, by zaczekać 15 min na dodatkową nagrodę i mieć o jeden przysmak więcej.
Po latach od eksperymentu, Mischel rozesłał do rodziców, nauczycieli kwestionariusze, które miały zweryfikować jak jego badane dzieci na tamten czas, radzą sobie w życiu obecnie. Dane wykazały, że to właśnie te 30% wytrwałych, w dorosłym życiu lepiej radziło sobie ze stresem, sprawiali swoim rodzicom mniejsze problemy wychowawcze. Ponadto dzieci te, nie miały problemów z koncentracją uwagi oraz utrzymaniem przyjaźni.
Jak pokazują badania umiejętność zaczekania przez dziecko na obiecaną nagrodę, we wczesnym dzieciństwie może gwarantować sukces edukacyjny i zawodowy. Dlatego też warto uczyć dzieci cierpliwości.
Już w latach 60 dowiódł tego profesor z Uniwersytetu Stanfordzkiego. Przeprowadził doświadczenie, które nazwał „testem pianki”. W badaniach wzięło udział 653 dzieci. Badacz dawał dzieciom jeden cukierek piankowy i przedstawiał propozycję: dziecko mogło zjeść cukierek od razu, mogło też poczekać i dostać dodatkowy cukierek. Te z dzieci, które decydowały się zaczekać badacz zostawiał samotnie w pokoju ze słodkością. Okazało się, że około 30% badanych dzieci miało na tyle silną wolę, by zaczekać 15 min na dodatkową nagrodę i mieć o jeden przysmak więcej.
Po latach od eksperymentu, Mischel rozesłał do rodziców, nauczycieli kwestionariusze, które miały zweryfikować jak jego badane dzieci na tamten czas, radzą sobie w życiu obecnie. Dane wykazały, że to właśnie te 30% wytrwałych, w dorosłym życiu lepiej radziło sobie ze stresem, sprawiali swoim rodzicom mniejsze problemy wychowawcze. Ponadto dzieci te, nie miały problemów z koncentracją uwagi oraz utrzymaniem przyjaźni.