Od najmłodszych lat
rozwijaj naturalną ciekawość dziecka, wzbudzaj jego motywację do poznawania
nowych rzeczy, do nauki poprzez:
·
systematyczne wyprawy do księgarni – niech
dziecko samo wybierze sobie jakąś książeczkę czy czasopismo;
·
organizowanie wycieczek do muzeów, na wystawy,
oglądanie z dzieckiem ciekawych programów w TV i rozmawianie o nich!
·
rozwiązywanie krzyżówek, zagadek, zabaw
logicznych itp.
·
wykorzystywanie codziennych czynności i zdarzeń
do ćwiczenia różnych umiejętności np., liczenia, logicznego myślenia itd.
·
dawanie przykładu własnym zachowaniem –
spędzając wolny czas czytając prasę, książki, oglądając programy
popularnonaukowe itp.
·
dawaj dziecku do zrozumienia, że nauka jest
ważna – nie mów, że to strata czasu, nie zwalniaj z udziału w lekcjach z
błahych powodów;
·
wykazuj zainteresowanie karierą szkolną dziecka
i wspieraj je w niej;
·
interesuj się tym, co wydarzyło się w szkole,
rozmawiaj o tym, czego dziecko się nauczyło;
·
wdrażaj dziecko do systematyczności, naucz
dobrej organizacji pracy (odrabianie lekcji o tej samej porze, ale nie
bezpośrednio przed lub po szkole) i zadbaj o odpowiednie miejsce do nauki
(stały kącik do pracy);
·
pomagaj dziecku w odrabianiu lekcji i pokonywaniu trudności – nie oznacza to
jednak, że masz wykonać zdanie za dziecko! Pomóż mu zrozumieć polecenie,
zaplanujcie poszczególne etapy niezbędne do wykonania zadania, w razie potrzeby
udziel wskazówek;
·
unikaj atmosfery napięcia, nie okazuj ciągłego
niezadowolenia, lecz szukaj mocnych stron swojego dziecka i udzielaj mu
wsparcia;
·
stosuj pochwały zamiast mówić „z ciebie to już
nic nie będzie”. Chwal – za osiągnięcia, lecz także za włożony wysiłek;
·
nie porównuj dziecka do rodzeństwa, kolegów,
lecz do poprzedniego jego poziomu i umiejętności – uświadamiasz mu w ten sposób
jego postępy i motywujesz do dalszej pracy;
·
w przypadku zniechęcenia dziecka lub
doświadczenia przez nie porażki – nie zaprzeczaj jego uczuciom mówiąc, że nic
się nie stało, lecz nazwij jego uczucia (np. widzę, że: jest ci bardzo smutno z
tego powodu, że jesteś rozczarowany, że zadanie to sprawia ci trudność), zachęć
je do wymyślenia, jak można rozwiązać dany problem, zaproponuj własne pomysły i
wspólnie zdecydujcie, które pomysły wydają się możliwe do zrealizowania;