niedziela, 21 lutego 2016

Motoryka mała i duża - propozycja ćwiczeń


 
 Motoryka to ogólna sprawność fizyczną człowieka i zdolność do wykonywania wszelkich działalności związanych z ruchem.

Motoryka mała - to sprawność dłoni i palców.

Motoryka duża - to sprawność fizyczna całego ciała
 
 
        Sprawności motoryczne to umiejętności wymagające koordynacji (np. posługiwanie się sztućcami, jazda na rowerze, gra w piłkę). Nie kształtują się one w wyniku samego procesu dojrzewania, lecz muszą zostać wyuczone.
 
Dzieci o obniżonej sprawności manualnej napotykają szczególne trudności podczas przepisywania tekstu lub pisania ze słuchu. Z uwagi na wolne tempo pracy, nie nadążają za innymi dziećmi, co może często powodować u nich zaburzenia o charakterze emocjonalno-motywacyjnym (poczucie niższej wartości, brak chęci do nauki z powodu braku sukcesów, drażliwość), stanowiące podstawę do powstawania różnych trudności wychowawczych.

Objawy szczególnej niezręczności:


-        ogólna niezręczność, związana z zakłóceniami napięcia mięśniowego (napięcie nadmierne lub za małe);

-       opóźnienia w rozwoju ruchowym w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym oraz mała aktywność ruchowa;

-        ogólne spowolnienie ruchowe;

-        brak koordynacji ruchów przy współdziałaniu różnych grup mięśniowych, dający wrażenie ogólnej niezręczności;

-        osiąganie z opóźnieniem, w porównaniu z rówieśnikami, różnych
umiejętności ruchowych w czynnościach codziennych, zabawowych i sportowych;

-        zakłócenie koordynacji wzrokowo-ruchowej w zabawach
i zadaniach, w których ruch odbywa się pod kontrolą wzroku (rzut piłką, gra w klasy).

-        unikanie zabaw ruchowych;

 
Przykłady ćwiczeń motoryki małej:


-                   swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami,

-                   kredkami świecowymi, pastelami

-                  nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory

-                  wieszanie ubranek dla lalek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami do bielizny

-                  zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem dziecko stoi (nie siedzi) przy stoliku odpowiedniej do jego wzrostu wysokości

-                   zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania

-                   kalkowanie obrazków

-                   obrysowywanie szablonów

-                   wciskanie w tablicę korkową pinezek- wyjmowanie ich    zbieranie drobnych elementów (pieniążki, ziarenka, guziczki- dwoma palcami kciukiem i wskazującym, zbieranie wyżej wymienionych przedmiotów pęsetą

-                   cięcie po narysowanych liniach

-                   wycinanie z papieru kolorowego

-                   ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu

-                  wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie palcami po stole,
 
-     naśladowanie gry na pianinie,

-            odtwarzanie rytmu padającego deszczu

-        modelowanie z plasteliny, modeliny, masy papierowej najpierw              kuleczek, wałeczków; później form bardziej złożonych - zwierząt, postaci ludzkich, liter

-        stemplowanie i kolorowanie

-        wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier

-        rysowanie szlaczków

-        strząsanie wody z palców

-        zgniatanie kartki papieru jedną ręką w małą kulkę

-        zabawy pacynką

-        przyszywanie guzików

-        krążenia palcami, np. jednego palca wokół drugiego nieruchomego, wokół siebie obu palców

-        ćwiczenia dłoni- wymachy, krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania, zamykania

-        ściskanie piłeczek

-        zwijanie palcami chusteczek, apaszek

-        rysowanie patykiem po ziemi, na piasku, mące itp.

-        faliste ruchy ramion - zabawa w przylot i odlot ptaków

-         zabawa  w naukę pływania

-        zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie

-       zabawa w gotowanie obiadu - naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany

-        rysowanie szlaczków Dennisona

-        gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy

-        rzucanie woreczków lub piłeczek - kto dalej

-        toczenie piłki do dołka

-       przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do lewej i podrzucanie jej raz prawą, raz lewą ręką

-        podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki

-        wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próby chwytania jej 

w locie, samymi palcami - zanim odbije się od podłogi

-        "rysowanie" palcami w powietrzu określonego przedmiotu

-        układanie z elementów geometrycznych postaci ludzkich, zwierząt,

domków itp.

-        układanie z patyczków, np. płotów

Przykłady zabaw tzw paluszkowe:


Sroczka

 
Sroczka kaszkę gotowała - zakreślamy kółeczka w półotwartej dłoni dziecka

Temu dała na łyżeczce - chwytamy czubek małego palca

Temu dała na miseczce - chwytamy czubek serdecznego palca

Temu dała na spodeczku - chwytamy czubek dużego palca

Temu dała w garnuszeczku - chwytamy czubek palca wskazującego

A dla dlatego? nic nie miała

Frrr !!! i po więcej poleciała - chwytamy i odzywamy się od czubka kciuka

udając odfrunięcie.


Kominiarz

Idzie kominiarz po drabinie...
(maszerujemy dwoma palcami po plecach dziecka)

Po drabinie...

(przesuwamy palce coraz wyżej...)

Po drabinie...

(...i wyżej)

Fiku-miku już w kominie!

(szybkim ruchem wkładamy dłoń pod pachę dziecka lub na karku za sweterek)


Idzie rak

Idzie rak nieborak.

(kroczymy palcem wskazującym i środkowym po ciele dziecka)

Czasem naprzód, czasem wspak.

(palce "maszerują" do przodu i do tyłu)

Idzie rak, nieborak.

(maszerujemy palcami)

Gdy uszczypnie - będzie znak.

(delikatnie szczypiemy)


Czapla

Chodziła czapla po desce.

(wolno maszerujemy dłońmi lub palcami po wyciągniętej rączce dziecka)

Opowiedzieć ci jeszcze?

(rysujemy palcem znak zapytania na plecach lub brzuszku dziecka; na życzenie powtarzamy zabawę)

Powitanie

Gdy się rączki spotykają,

(dotykamy dłońmi dłoni dziecka)

to od razu się witają.

(pocieramy, lekko uderzamy, udajemy całusy na przywitanie)

Gdy się kciuki spotykają,

(dotykamy kciukami kciuków)

to od razu się witają.

(można kontynuować zabawę, włączając brzuszki, nóżki, noski, uszy itp.).


Wiosenna burza.

Pada deszczyk, pada, pada,

(Uderzamy palcem o podłogę lub o stolik)

coraz prędzej z nieba spada.

(Przebieramy wszystkimi palcami.)

Jak z konewki woda leci,

(Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)

A tu błyskawica świeci...

( Klaszczemy w dłonie nad głową.)

Grzmot !!!

(uderzamy piąstkami o podłogę.)

 
Gra w łapki

 
      Polega na wysuwaniu odwróconych dłoni i szybkim cofaniu ich przed uderzeniem partnera. Gdy przeciwnik dotknie ręki, role się zmieniają. Wysuwa i cofa dłonie teraz ten z grających, który dotknął dłoni przeciwnika.

 
Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej i rozwijające zręczność:

- ćwiczenia równoważne (gra w klasy, stanie na jednej nodze, skoki na trampolinie, jazda na rowerze, hulajnodze);

- podskoki;

- gimnastyka;

- pływanie;

- zabawy dużą piłką, balonikami, kulkami gniecionymi z gazet;

- budowanie konstrukcji z klocków;

- rzucanie piłki w parach;

- rzucanie do celu;

- zabawy stolikowe, np. pchełki, bilard stołowy;

- zabawy manipulacyjne klockami, koralikami itp.;
 
- włączanie dziecka w wykonywanie zadań domowych typu: ugniatanie ciasta, odrywanie szypułek owoców, wykrawanie ciastek i inne;

- wdrażanie do samodzielności podczas samoobsługi ( mycia, ubierania, zapinania guzików, zamków błyskawicznych, itp.);
 

      Aktywność ruchowa (motoryka duża) najsilniej wpływa na rozwój czynności manualnych (motoryka mała). To właśnie dzięki aktywności ruchowej najefektywniej rozwija się koordynacja ruchowa i koncentracja uwagi dziecka, co pozwala mu na wykonywanie coraz bardziej złożonych czynności, takich jak pisanie, malowanie, rysowanie.


Literatura:
Kszysztof Sąsiadek „Zabawy paluszkowe”

 

środa, 25 listopada 2015

Kara a konsekwencja



Dziecko chce być dobre.

Jeśli nie umie- naucz,

Nie wie- wytłumacz,

Jeśli nie może- -pomóż!”

Jeśli przy największym wysiłku dozna porażek, należy tak pobłażać,

jak pobłażliwie godzimy się z naszymi własnymi wadami i nałogami”


Janusz Korczak
 
 
Kara jest zrobieniem przykrości, żeby uniknąć pewnej sytuacji w przyszłości.
Karzemy wtedy, kiedy czujemy się źli i bezsilni, kiedy chcemy odreagować czy zemścić się za swój wstyd, strach i gniew.
Karzemy czasem po to, żeby udowodnić, kto tu rządzi i kto jest górą
Kara może być skuteczna, ale rodzi gniew, strach, chęć odwetu. To nie są uczucia, jakie chcemy wzbudzać w naszych dzieciach.
Kara czasem jest trudniejsza dla nas. Może także wzmocnić pewne zachowania. Zmniejsza poczucie odpowiedzialności za zachowanie u naszych dzieci.

Co zamiast kar?


            Konsekwencje różnią się od kar przede wszystkim tym, że nie są formą zemsty, czy odreagowania. To, że się pojawiają nie zależy od naszego humoru, a od zachowania dziecka. Są stałym elementem porządkującym domowe życie. Jeśli przekroczy się pewne zasady trzeba być przygotowanym, że wiąże się to z pewną ceną. Konsekwencje mogą nie podobać się naszym pociechom, ale nie wywołują gniewu ani buntu.

 

Zamiast karania:


1.     Wskaż jak powinno się zachować, zanim zdąży zrobić coś nie tak.

2.     Wyraź  ostry sprzeciw  bez oskarżania.

3.     Wyraź swoje uczucia i oczekiwania. Oceniaj zachowanie dziecka, a nie dziecko.

4.     Pokaż, jak naprawić zło. Także to wyrządzone przypadkiem.

5.     Daj dziecku możliwość wyboru.

6.     Jeśli jest to potrzebne- działaj. I to zdecydowanie

7.     Nie słuchaj protestów, udawaj, że nie słyszysz krzyków i niegrzecznych słów.

8.     Spokojnie powtórz polecenie kilkakrotnie.

9.     Odeślij go do bezpiecznego, cichego nudnego miejsca na 4 minuty, aż nie  przestanie płakać

 
Reguły

 
Reguła 1: Utwórzcie listę poleceń i zasad, które są najczęściej lekceważone przez wasze dziecko!

Reguła 2: Zastanówcie się, które polecenia i zasady są dla was naprawdę ważne!

Reguła 3: Pochwalcie dziecko, jeżeli wykonało polecenie i nie zapomniało o zasadach!

Reguła 4: Nie odwlekajcie wyciągania negatywnych konsekwencji!

Reguła 5: Negatywne konsekwencje muszą być możliwe do zrealizowania!

Reguła 6: Negatywne konsekwencje muszą być stałe!

Reguła 7: Wypracujcie w przypadku każdej pojedynczej reguły i każdego wydawanego dziecku polecenia naturalne konsekwencje, które nastąpią, gdy dziecko nie wypełni polecenia i nie będzie mieć na względzie zasady!

Reguła 8: Wyciągajcie negatywne konsekwencje w miarę możliwości jak najspokojniej!

Reguła 9: Wyciąganie negatywnych konsekwencji w przypadku, gdy niewłaściwe zachowanie dziecka jest już zakończone!

Reguła 10: Nie przeprowadzajcie żadnych długich dyskusji ze swoim dzieckiem!

Reguła 11: Wybierzcie dwa polecenia lub reguły obowiązującą w domu (lub jedno polecenie i jedną zasadę), które wykorzystacie do nauki stosowania opisanych reguł i opiszcie swoje doświadczenia w swoim dzienniku.

 

Dekalog Supermana czyli Zasada 10 x „S”

 
  Reakcja na niewłaściwe zachowanie dziecka (konsekwencja) powinna być jak działanie Supermana - szybka, skuteczna, sprawiedliwa, słuszna, stosowalna, sympatyczna, słowna, stanowcza, stała, systematyczna.

 
1.     Szybka - powinna nastąpić natychmiast po „przewinieniu” - wyciąganie konsekwencji w kilka dni lub godzin po zdarzeniu raczej nie ma działania wychowawczego, dziecko odbierze to jako niesprawiedliwą przykrość.

2.     Skuteczna - czyli doprowadzona do końca. Doskonała konsekwencja nie odniesie żadnego skutku, jeśli rodzice zrezygnują z jej przeprowadzenia lub przerwą ją w połowie.

3.     Stosowalna - nawet najlepsza konsekwencja nie zadziała, jeśli nie mamy czasu i możliwości zastosowania jej w praktyce.

4.     Sprawiedliwa - konsekwencja powinna być odpowiednia i proporcjonalna do przewinienia, to znaczy, nie powinno się karać dziecka zabraniem wszystkich przyjemności za to, że nie chciało zjeść obiadu (zbyt surowa konsekwencja) ani zakazem obejrzenia jednej bajki za wyrzucenie kota z 8 piętra (za łagodna konsekwencja).

5.     Stała – jednym z celów wychowania dzieci jest nauczenie ich przewidywania konsekwencji swojego działania.

6.     Słuszna - konsekwencja powinna być związana z rzeczywistym przewinieniem dziecka.

7.     Sympatyczna - Superman był zawsze uprzejmy. Nawet w stosunku do przestępców, którym stawał na drodze. Dziecko nie jest przestępcą, a więc nie jest złe. Po prostu popełniło błąd, za który musi ponieść konsekwencje.

8.     Słowna – powiedziana, a nie wymierzona pasem lub ręką. Na koniec kilka słów o karach cielesnych.

9.     Stanowcza – to właśnie dorośli decydują o zasadach w domu lub w klasie.

10.                       Systematyczna - zalecane, by w  postępowaniu rodziców nie było wyjątków i aby zawsze gdy dostrzegą złamanie umowy (zasady) wyciągali konsekwencje.

 

Wiele skutecznych dla dzieci i nastolatków konsekwencji mieści w trzech grupach:


1.     zabrania nagrody, przyjemności, przywileju,

2.     odesłania w nudne miejsce,

3.     zabrania uwagi ważnej dorosłej osoby.

 

Przykładowe naturalne, negatywne konsekwencje:

 
1.     Naprawienie szkód;

2.     Wyłączenie z sytuacji;

3.     Odroczenie możliwości otrzymania kolejnego przywileju do czasu ustania trudnej sytuacji;

4.     Ograniczenie swobody działania;

 

 

 

 

JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?

     
 
 
Wskazówki dla rodziców 
 
 

Od najmłodszych lat rozwijaj naturalną ciekawość dziecka, wzbudzaj jego motywację do poznawania nowych rzeczy, do nauki poprzez:

·         systematyczne wyprawy do księgarni – niech dziecko samo wybierze sobie jakąś książeczkę czy czasopismo;

·         organizowanie wycieczek do muzeów, na wystawy, oglądanie z dzieckiem ciekawych programów w TV i rozmawianie o nich!

·         rozwiązywanie krzyżówek, zagadek, zabaw logicznych itp.

·         wykorzystywanie codziennych czynności i zdarzeń do ćwiczenia różnych umiejętności np., liczenia, logicznego myślenia itd.

·         dawanie przykładu własnym zachowaniem – spędzając wolny czas czytając prasę, książki, oglądając programy popularnonaukowe itp.

·         dawaj dziecku do zrozumienia, że nauka jest ważna – nie mów, że to strata czasu, nie zwalniaj z udziału w lekcjach z błahych powodów;

·         wykazuj zainteresowanie karierą szkolną dziecka i wspieraj je w niej;

·         interesuj się tym, co wydarzyło się w szkole, rozmawiaj o tym, czego dziecko się nauczyło;

·         wdrażaj dziecko do systematyczności, naucz dobrej organizacji pracy (odrabianie lekcji o tej samej porze, ale nie bezpośrednio przed lub po szkole) i zadbaj o odpowiednie miejsce do nauki (stały kącik do pracy);

·         pomagaj dziecku w odrabianiu lekcji  i pokonywaniu trudności – nie oznacza to jednak, że masz wykonać zdanie za dziecko! Pomóż mu zrozumieć polecenie, zaplanujcie poszczególne etapy niezbędne do wykonania zadania, w razie potrzeby udziel wskazówek;

·         unikaj atmosfery napięcia, nie okazuj ciągłego niezadowolenia, lecz szukaj mocnych stron swojego dziecka i udzielaj mu wsparcia;

·         stosuj pochwały zamiast mówić „z ciebie to już nic nie będzie”. Chwal – za osiągnięcia, lecz także za włożony wysiłek;

·         nie porównuj dziecka do rodzeństwa, kolegów, lecz do poprzedniego jego poziomu i umiejętności – uświadamiasz mu w ten sposób jego postępy i motywujesz do dalszej pracy;

·         w przypadku zniechęcenia dziecka lub doświadczenia przez nie porażki – nie zaprzeczaj jego uczuciom mówiąc, że nic się nie stało, lecz nazwij jego uczucia (np. widzę, że: jest ci bardzo smutno z tego powodu, że jesteś rozczarowany, że zadanie to sprawia ci trudność), zachęć je do wymyślenia, jak można rozwiązać dany problem, zaproponuj własne pomysły i wspólnie zdecydujcie, które pomysły wydają się możliwe do zrealizowania;

poniedziałek, 21 września 2015

poniedziałek, 14 września 2015

Fabryka Zagadek



Inna forma kreatywnego spędzania czasu wolnego dla dzieci - gra typu escape rooom.
Polecam :)



http://fabrykazagadek.pl

sobota, 18 kwietnia 2015

Czytanie dzieciom


Czytanie dziecku chociażby 20 minut dziennie, zaspokaja potrzeby emocjonalne dziecka, wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny. Jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowawczych, przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia.
Polecam wydawnictwa Dwie Siostry, Tako, Tatarak.
Kategoria wiekowa polecanych książek 0- 12



Dołek jest do kopania

Książka o tym, co najprostsze i najważniejsze: buzia jest do robienia min, świat jest po to, żeby było na czym stać, nos jest do smarkania.




Naciśnij mnie

Książka, którą trzeba przekręcać, na którą trzeba dmuchać, której trzeba klaskać. Zachęca dzieci i dorosłych do wspólnej zabawy i nauki.




Mamoko

Każda strona przedstawia fragment panoramy tytułowego miasteczka. Tworzą w ten sposób obraz jednego dnia z życia Mamoko i jego mieszkańców. Odnajdzie się tu kilkanaście równolegle poprowadzonych historii, opowiedzianych wyłącznie za pomocą rysunków. Uważne dziecięce oko na pewno dostrzeże najrozmaitsze szczegóły. Rozwija dziecięcą spostrzegawczość.





Bardzo głodna gąsienica

Żarłoczna, zielona gąsienica przemierza świat w poszukiwaniu smacznych kąsków. Podjada listki i owoce, ale nie gardzi również ciastkiem czy kiszonym ogórkiem. Nawet największy niejadek, towarzysząc jej w podróży poprzez przysmaki, dni tygodnia i liczby, skusi się na małe co nieco.




Różnomisie

Zwierzaki w książeczce pomogą dzieciom zrozumieć i nazwać kilkanaście podstawowych przeciwieństw. Duży miś i mały miś, wesoły miś i smutny miś, młody miś i stary miś.

Robimisie

Książeczka  z której dzieci dowiadują się czym zajmują się misie. Są tu miś bibliotekarz, mechanik i architekt, misiowa policjantka, aptekarka, krawcowa – i całe mnóstwo innych misiów zawodowców.




Księga Dźwięków

Książeczka dla najmłodszych do oglądania, czytania i zabawy w wydawanie odgłosów. Jak robi bęben? Jak koń? A jak? szpinak?  Przenosi dziecko w świat dźwięków.




Pora na potwora

Książka-układanka. Każda strona podzielona jest na trzy niezależne części, które można przewracać, tworząc coraz to nowe stwory o nazwach, jakich dotąd nie słyszano.




Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki

To publikacja, w której zaprezentowano zabawy bazujące na naturalnej aktywności dzieci. Służą pogłębieniu kontaktu pomiędzy dzieckiem i dorosłym oraz odprężeniu i wspólnemu przeżywaniu radości.




Gucio i Cezar

Niesamowite przygody łakomego hipopotama Gucia i rozważnego psa Cezara bawią, ujmują wdziękiem i zarażają ciepłym poczuciem humoru.




Bardzo proste abecadło

Dwustronne karty z literami i odpowiadającymi im zwierzętami pomogą dzieciom we wczesnej nauce czytania. Ułatwią poznawanie liter, poszerzanie słownictwa i ćwiczenie umiejętności językowych.




Otto

Otto to pluszowy miś, który opowiada nam wzruszającą historię swojego życia - pełnego zabawnych, ale i tragicznych zdarzeń. Otto należy do Dawida, żydowskiego chłopca mieszkającego w niemieckim miasteczku. Podczas jednej ze szczęśliwych zabaw chłopców z misiem, idyllę brutalnie przerywają zmiany polityczne. W tej niezwykłej opowieści o pluszowym niedźwiadku, której osnową jest II wojna światowa i Holokaust. W historii misia bardzo ważne są także kwestie tolerancji, przyjaźni, a także ocalającej mocy pamięci.
Tomi Ungerer -  laureat nagrody zwanej Noblem literatury dziecięcej (Prix Hans Christian Andersen, 1998)




Księżycolud 

W książce Tomi Ungerer opowiada, kto naprawdę żyje na Księżycu i co się stało, kiedy ów mieszkaniec srebrnego globu postanowił odwiedzić naszą planetę i zakosztować ziemskiego życia.
Pewnego dnia, jak zwykle obserwując z góry szczęśliwe życie na ziemi, Księżycolud postanawia przenieść się do świata ludzi i przyłączyć się do ich zabawy. Jednak zamiast dostojnego gościa serdecznie powitać, ludzie widzą w nim tylko obcego.





Oczami Maluszka

Seria „Oczami maluszka” powstała na podstawie badań wywodzących się z psychologii rozwoju małego dziecka. Każda z książeczek jest zestawem czarno-białych ilustracji, specjalnie dobranych z myślą o najmłodszych. Ilustracje przedstawiają przedmioty z najbliższego otoczenia malucha, stwarzając rodzicom okazję do snucia opowieści o otaczającym dziecko świecie.




O księżniczce, Która bez Przerwy ziewała

Jest to historia, która mówi o dziecięcej beztrosce i znaczeniu przyjaźni. W świecie zdominowanym przez konsumpcję przypomina o potrzebie pielęgnowania relacji międzyludzkich, o tradycyjnych zabawach i o twórczej aktywności, słowem: o rzeczach niezbędnych do poznawania rzeczywistości i nawiązywania przyjaźni.
W 2006 roku album otrzymał drugą nagrodę przyznawaną przez Ministerstwo Kultury Hiszpanii w konkursie na najlepsze ilustracje w kategorii książka dla dzieci i młodzieży.



poniedziałek, 30 marca 2015

Depresja u dzieci w okresie szkolnym - jak rozpoznać i pomóc




Podjęcie nauki szkolnej jest najważniejszym wydarzeniem dzieciństwa. Dziecko musi sprostać nowym wyzwaniom. Nie wszystkie jednak dzieci dojrzały społecznie i emocjonalnie do podjęcia nowych zadań. Reakcją na pojawiające się problemy mogą być objawy nerwicowe, depresja lub zaburzenia zachowania. Natomiast przyczynami, które mogą mieć wpływ na rozwój depresji u dziecka, są złe relacje z rówieśnikami, niepowodzenia szkolne i problemy rodzinne.

Co może wpływać na niepowodzenia w nauce?
  • dysleksja, czyli specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu
  • mała sprawność fizyczna dziecka, która bywa pretekstem do agresywnych zachowań  wobec niego przez starszych kolegów
  • ubiór świadczący o gorszej lub lepszej pozycji w grupie. Dzieci niemające możliwości "szpanowania" markowymi ciuchami są traktowane jako gorsze i często poniżane
  • wady rozwojowe np. patologiczna otyłość, krótkowzroczność czy defekty urody mogą stać się przyczyną żartów, przezwisk ze strony kolegów, koleżanek. Ma to duże znaczenie w budowaniu akceptacji własnej fizyczności.

Dziecko z trudnościami w nabyciu umiejętności szkolnych bywa kozłem ofiarnym, stanowi obiekt przykrych komentarzy w swojej klasie.

W genezie depresji u dzieci duże znaczenie mają problemy rodzinne.

Jakie problemy rodzinne mogą stać się przyczynami depresji?
  • zapracowani rodzice, którzy nie mają czasu na rozmowy z dzieckiem
  • nadmierne wymagania wobec dziecka, by było doskonałe. Bywa, że w poczuciu niespełnienia pokładanych w dziecku oczekiwań, szuka satysfakcji w nieformalnych grupach rówieśniczych
  • napięcia między rodzicami, niezrozumiałe dla dziecka, które przeżywa je jako zagrożenie dla siebie i rodziny
  • alkoholizm w domu, mający wpływ na zaburzenia w funkcjonowaniu dziecka zarówno w grupie rówieśniczej  jak i szkole 
Charakterystyka depresji u dzieci w wieku szkolnym:

Zaburzenia aktywności:

  • wagaruje
  • odmawia pójścia do szkoły
  • dziecko unika wspólnych zabaw z rówieśnikami
  • nie podejmuje zabaw, które wcześniej sprawiały mu przyjemność

Zaburzenia nastroju

  • jest smutne, często popłakuje z błahego powodu
  • dziecko nie reaguje radością na sytuacje, które wcześniej sprawiały mu radość
  • ma stany lękowe - lęk najczęściej związany jest z obawą o utratę osób bliskich; dziecko kontroluje ich obecność, dopytuje się gdzie wychodzą i kiedy wrócą, tworzy czarne scenariusze, gdy wyjeżdżają lub spóźniaja się z powrotem do domu
  • wyraża nadmierną troske o zdrowei bliskich
  • boi sie chodzić do skzoły( lęk często jest tak nasilony, że dominuje w zachowaniu dziecka


Objawy somatyczne:

  • bóle brzucha
  • bóle głowy
  • biegunka
  • moczenie nocne


Zamiana zachowania dziecka, utrzymywanie się objawów zaburzeń lub ich natężenie stanowi podstawę diagnozy depresji. U dzieci w starszym wieku szkolnym objawom depresji mogą towarzyszyć zaburzenia zachowania pod postacią agresji skierowanej ku sobie lub otoczeniu.

Wskazania dla rodziców:


  • Zgłaszane przez dziecko objawy somatyczne np. bóle głowy, brzucha wymagają konsultacji lekarza pediatry, bowiem chorobom fizycznym zazwyczaj towarzyszy uczucie zmęczenia, mniejsza aktywność, drażliwość i złe samopoczucie. Jeżeli dziecko jest zdrowe fizycznie, szukamy źródeł jego zmienionego zachowania w szkole, rodzinie lub grupie rówieśniczej. 
  • W przypadku niepokojących zachowań dziecka  należy nawiązać kontakt z wychowawcą, pedagogiem lub psychologiem. Przekazane informacje ukierunkują ich formy pomocy i opieki nad dzieckiem w nauce, kontaktach z kolegami
  • Jeżeli dziecko ma problemy z realizowaniem programu szkolnego, należy wspólnie opracować program pomocy, uwzględniający możliwości dziecka
  • Trzeba rozmawiać z dzieckiem o tym, co dzieje się w szkole, o jego kolegach, dawać przykłady rozwiązywania konfliktów.
  • Trzeba rozmawiać z dzieckiem, o tym, co się dzieje w rodzinie. Dac mu szansę na wyrażenie opinii o tym co je nieniepokoi w zachowaniu rodziców
  • W rozmowie z dzieckiem nalezy wykorzystać łatwe i dostępne formy komunkiacji, np. zabawę w dom, rodzinę. Dobrym źródłem informacji są ryzunki dziecka. Można z odczytać wiele problemów, któe dla niego są trudne do wyartykułowania.
  • Nie można stwarzać sytuacji, które uruchamiają obawy dziecka o utratę matki lub innej ważnej dla niego osoby, np. nie można zostawiać dziecka samegow domu, jeżeli przeciwko temu protestuje(racjonalne argumenty rodziców wtedy nie uspokajają)
  • Trzeba pamiętać o tym, że rodzina ma stanowić dla dziecka teren bezpieczny. Kłótnie uruchamiają lęk dziecka o trwałość rodziny
  • Alkoholizm w rodzinie wymaga bezwzględnie podjęcia terapii przez pijącego członka rodziny. Dzieci z rodzin alkoholikow wnoszą w dorosłe życie bagaż dramatycznych doświadczeń wyniesionych z dzieciństwa.
  • Porada lekarza psychiatry jest wskazana wówczas, gdy objawy depresji dziecięcej utrzymują się  i mają tendencje do nasilenia. Lekarz specjalista oceni stan zdrowia psychicznego dziecka, ustali program terapii i współpracy z rodziną.
op.cit. prof. dr hab. med. Hanna Jaklewicz

Warto zajrzeć:
O sile emocji pozytywnych. Zapobieganie depresji dzieci i młodzieży. W. Lemańska
Depresja u dzieci J. Rola